Navýšení výkonu motoru

Zvýšení výkonu nebo síly motoru můžeme docílit buď zásahem do konstrukce motoru samotného nebo úpravou (optimalizací) motorových map řídící jednotky motoru.
Dnes si povíme o softwarové úpravě motorové řídící jednotky (ECU).

Položme si tři základní otázky:

  1. Proč potřebuji navýšit výkon u svého vozu?
  2. Poškodím nebo snížím životnost motoru, když si nechám nachipovat (upravit) auto?
  3. Když už jsem rozhodnutý pro úpravu výkonu, jak mám vybrat tu správnou firmu?

Proč potřebuji navýšit výkon u svého vozu?

Důvodů se nabízí mnoho.

Koupili jste si nové nebo ojeté auto, například Škoda Fabia 1.2 TSI, 66 kW a vyrazili jste s rodinou na dovolenou. Naplnili jste kufr zavazadly a třeba zapřáhli přívěsný vozík, protože na dovolenou je potřeba jet pořádně vybavený.

  • Zjistili jste, že výkon auta není dostatečný, předjíždění je adrenalinový sport s vůní hrozící kolize s protijedoucím autem. Bezpečný a rychlý rozjezd z křižovatky zažíváte jen ve svých snech. Auto nespolupracuje, je líné.
  • Nebo prostě jen toužíte po změně, preferujete svižnější jízdu a nechcete měnit vůz.
  • Také byste rádi šetřili palivo, protože plně vytížené auto žere jak tlupa hladových supů.

V nejvyšší výkonové verzi se Fabia 1.2 TSI dodává s výkonem 81 kW. Přitom se jedná o naprosto stejný motor, jako má verze 66 kW.
Navýšením výkonu – chiptuningem – se zlepší nejen výkon vozidla, ale hlavně kroutící moment. Jak toho lze dosáhnout si podrobně popíšeme později.

Bezpečný nárust výkonu s ohledem na výkonovou rezervu motoru a jeho součástí je o 28 kW, tedy z 66 kW verze získáte 94 kW. Kroutící moment se zvedne o 55 NM na velmi komfortních 215 NM, aniž by se přetěžoval motor a snižovala se jeho životnost.

Při úpravě se vždy počítá s výkonovou rezervou (varianta OPTIMAL chip).
Při úpravě INDIVIDUAL se již využívá maximální možný výkon motoru a je třeba upravit i konstrukci pohonné jednotky (dle požadavku zákazníka na výkon).

S variantou OPTIMAL chip se automobil stává užitnějším, rychlejším, bezpečnějším a o 8 – 15% úspornějším.

Poškodím nebo snížím životnost motoru, když si nechám nachipovat (upravit) auto?

Na internetu, v servisech autorizovaných, specializovaných i běžných je spousta rádců laiků a rádců odborníků, kteří chiptuning buď doporučí s kladnou zkušeností nebo s nesouhlasem zavrhnou.

Dá se říct, že se dělí na dva tábory:

  1. Ty, co úpravu motorových map v ECU preferují. Měli možnost užívat automobil s kvalitně provedeným chiptuningem od profíků a na jízdu s nachipovaným miláčkem nedají dopustit. Po úpravě se jim u auta zlepšila pružnost motoru, odezva plynu, zvýšila se účinnost na požadavek vykonané práce motoru (nárust výkonu a kroutícího momentu).
  2. A pak jsou tu samozřejmě ti, kteří buď naletěli podvodníkům, žádnou změnu při jízdě nezaznamenali nebo po úpravě motor nešlape tak, jak má, jeho chod je tvrdý, auto kouří, a tím „nejlepším“ bonusem je nouzový režim při razantní akceleraci. Nemůžeme se vůbec divit, že po takové zkušenosti navýšení výkonu razantně odmítají.

Samostatnou kategorií jsou však ti nejchytřejší, kteří nikdy upravené auto neměli, ale přečetli si spoustu názorů na internetu a mohou o chiptuningu rovnou vyučovat.

Jak to tedy opravdu je?

Pro správnou úpravu (chiptuning) motorových map v řídící jednotce motoru platí velké množství pravidel, která se musí bez výjimky dodržet, mnoho veličin, které se musí zohlednit.
Mezi nejdůležitější faktory, které při úpravě hrají důležitou roli, patří:

  • výrobce motoru,
  • konstrukční provedení motoru,
  • softwarová verze v řídící jednotce motoru,
  • zkušenosti s daným motorem a jeho částmi,
  • najeté kilometry,
  • výkonové rezervy motoru,
  • osazení filtrem pevných částic (DPF / FAP) a katalyzátorem,
  • vybavení vozu ADBLUE systémem,
  • typ a možnosti převodovky (u automatických převodovek je nutné upravit výkonová data),
  • respektovat limitery výkonu.
motor

Je opravdu celkem slušná horda aspektů, které se při profesionálním chiptuningu musí brát na zřetel.

Jestliže se úprava (chiptuning) provede odborně, na míru danému vozu, k poškození nebo snížení živostnosti motoru nedojde.
Vozidlo bude sloužit k radosti a spokojenosti zákazníka tak, jak sloužilo před úpravou, ale s vyšším výkonem, lepším kroutícím momentem, nižší spotřebou a skvělým jízdním komfortem.

Když už jsem rozhodnutý pro úpravu výkonu, jak mám vybrat tu správnou firmu?

Na našem poměrně rychle rostoucím trhu v oblasti chiptuningu se stále objevují noví úpravci, u kterých hrozí, že nekvalitní prací mohou Váš automobil poškodit.

Je opravdu důležité vybírat pečlivě, své rozhodnutí neuspěchat. Nebojte se do jednotlivých firem zavolat nebo je navštívit. Profesionálové Vám vždy ochotně zodpoví Vaše dotazy, podrobně vysvětlí, jaké jsou možnosti, jak úprava konkrétního vozu bude probíhat (způsoby se při úpravách liší hlavně dle typu motorové řídící jednotky).

Dobrým ukazatelem jsou i reference zákazníků či spolupráce daného úpravce s autorizovanými či běžnými servisy.

Pokud vybíráte firmu, ptejte se také, zda kooperují se zahraničními úpravci motorů (němečtí, angličtí a portugalští vývojáři patří k absolutní špičce).