Automatická převodovka – jak jezdit s automatem

Jak se vyvarovat častých chyb u vozidla s automatickou převodovkou, prodloužit její životnost a docílit nižší spotřeby.

Vozidla s automatickou převodovkou na českém trhu rapidně přibývají a slovo automat ve spojení s autem je dnes již běžná záležitost. Rádi bychom všem majitelům těchto vozidel dali pár tipů, jak automatickou převodovku správně a efektivně používat, a vyvarovat se častých chyb, které životnost automatické převodovky snižují.

Nevyřazujte na křižovatkách na neutrál

Začneme základní zásadou při používání automatické převodovky, která se u řidičů moc nevyskytuje, ale u řidiček se s tím setkáváme vcelku běžně. V případě, že jezdíte s automatem, tak na křižovatkách nikdy nevyřazujte na (N). Nechte řadící páku stále v poloze (D), i když vám zrovna „padla“ na semaforu červená. Pochopitelně stojíte na brzdě, aby se vozidlo nedalo do pohybu, ale vyřazování je zbytečné. Přeřazení na (N) nebo (P) doporučujeme pouze když víte, že budete stát delší dobu, např. před železničním přejezdem. Tam je pochopitelně nejlepší přeřadit do parkovací polohy (P) a vypnout motor.

Zatahujte ruční brzdu před přeřazením do polohy P

Další velmi důležitou věcí pro prodloužení životnosti automatické převodovky je používání ruční brzdy. Pokud zastavíte kdekoliv, ať již na rovině nebo v kopci, je dobré nejprve zatáhnout ruční brzdu a teprve potom přeřadit do polohy (P) a vypnout motor. Je to proto, aby váha vozidla, které není na úplné rovině, nebyla přenášena na automatickou převodovku. To si můžete sami vyzkoušet. Pokud ruční brzdu nepoužijete, tak je při opětovném nastartování přeřazení z polohy (P) na (D) nebo (R) tužší. To je způsobeno právě tím, že jste nechali celou váhu auta pouze na převodovce. Tím dochází k jejímu rychlejšímu opotřebení a zničení.

A do třetice vám poradíme, jak s automatem jezdit úsporně

Pokud jedete po okresce a chcete jet rychlostí 80 – 90 km/h, rozjeďte se dynamicky na rychlost (90 km/h). Následně popusťte plynový pedál a pouze využitím setrvačnosti klesněte na požadovanou rychlost. Spousta řidičů drží auto stále pod plynem. Tento styl jízdy zvyšuje spotřebu až o 35 % PHM. Tedy, abyste snížili spotřebu auta s automatickou převodovkou, pokuste se dosáhnout co nejrychleji (bez kickdownu) o trochu víc než je vámi požadovaná rychlost. Následně stáhněte nohu z plynu a udržujte cílovou rychlost pouze lehkou korekcí na plynu.

Životnost olejové náplně

Dalším palčivým problémem u automatické převodovky je životnost olejové náplně. Má se měnit v určitých intervalech nebo vydrží po celou dobu provozu vozidla? Ani jednotliví výrobci Vám na tuto otázku nedají stejnou odpoveď.

automaticka-prevodovka-01

automaticka-prevodovka-02

automaticka-prevodovka-03

Článek na téma “ Výměna oleje v automatické převodovce – ano/ne“ pro Vás připravujeme.

Quantum Tuning nabízí profesionální chiptuning vozidel s automatickou převodovkou. V případě úpravy sw v ECU se musí brát výrazný zřetel na to, zdali je vozidlo vybaveno manuální nebo automatickou převodovkou. Důvodem je odlišná úpravy motorových map. Každá firma, která nabízí chiptuning, by se Vás vždy měla dotázat, jaký typ převodovky ve vozidle máte.

Máte nějaký technický dotaz, který se týká automatické převodovky? Napište nám na info@quantumchiptuning.cz a my Vám na něj rádi odpovíme.