Tentokrát se trošku podíváme do dílny značky Mercedes. Vybrali jsme vozidlo Mercedes-Benz G Class o obsahu 5.5L 32v V8 Turbo které je osazeno motorovou řídící jednotkou Bosch MED17.7.5.
Řada G u mercedesu je proslulé SUV – OFF ROAD které začalo psát historii v roce 1979 a je stále vyráběno i dnes pod řadovým označením W463. Dostalo nový design kterým se nechalo inspirovat od sportovnějších bratříčků z řad Mercedes SLS. Konstrukce se trošku oddálila od OFF ROADu a přiblížila se spíš ke sportovnějšímu použití díky Automatické 7mi stupňová převodovce G TRONIC a náhonem na všechny kola s možností aktivace/deaktivace elektronické uzávěrky diferenciálu.
AMG verze německé automobilky je dostupná ve dvou typech motoru:
- 5.5L V8 BiTurbo petrol 544HP s automatickou převodovkou
- 6.0L V12 BiTurbo petrol 612HP s automatickou převodovkou
Nižší modelová varianta dosahuje 760Nm kroutícího momentu od 2000 – 5000 otáček a maximální výkon 544 koní dosahuje při 5500 otáčkách. Tento motor je také použit v luxusních vozech Mercedes S Class 63 AMG.
Důležité u chiptuningu je také znát detaily ohledně převodovky. Při úpravě motorových map je vždy důležité vzít v potaz technické detaily jednotlivých systémů osazených ve vozidle. Systém 4ETS four-wheel drive system je kontrolován řídící jednotkou motoru – ECU v kombinaci se systémem ESP a 4MATIC automatickou převodovkou a dokáže tak v určitých případech přibrzdit kola a předistributovat kroutící moment mezi ostatní poháněná kola a stále si tak udržet trakci.
Tento systém se používá v případě velké rozdílnosti rychlosti mezi koly stejné nápravy a funguje téměř jako samosvorný diferenciál. Nejdůležitější rozdíl je, že tento systém je využíván jak pro zadní tak pro přední nápravu – takto pracuje samosvorný diferenciál ale pracuje inteligentnějším způsobem, protože brzdící pulsy které jsou odeslány z 4ETS se můžou lišit v závislosti na skutečné rychlosti vozidla.
- Pokud vozidlo jede pomalu, brzdí všechna kola – podobně jako zamykání tří diferenciálů, aby měl maximální trakci.
- Pokud jede vozidlo normální cestovní rychlostí, poklesne brzdný účinek tak, aby nebyl ohrožena jízdní stabilita.
- Pokud jede vozidlo vysokou rychlostí, je nastaven brzdný účinek na obě zadní kola současně a neodešle žádný příkaz k přední nápravě, aby nedošlo z hlediska bezpečnosti a byla zachována stabilita vozidla.
Mechanicky je to možné díky hanací hřídely umístěné na výstupu z převodovky která je spojena s konvertorem kroutícího momentu. Měnic točivého momentu je připojen k dalším dvěma hřídelým, každá pro jednotlivý diferenciál, aby se zajistilo, že točivý moment je přenášen na kola, která mají více trakce. Toto umožnuje aby vozidlo zvládalo kopce s 80% převýšením.
Ná závěr se můžete podívát, jak vypadá sériová motorová mapa plnícího tlaku turba u Mercedes G 63 AMG 5500 Twinturbo s výkonem 544 koní.
- Zvýšení max. rychlosti u vozidel od 15ti let – AM - 10.10.2024
- Zvýšení výkonu u Volkswagen Amarok 2.0 TDI – Quantum Chip Tuning - 04.10.2024
- Vypínání AdBlue u nakladače Volvo L150H - 26.09.2024